KOLOR MA ZNACZENIE W PROJEKTOWANIU WIZERUNKU

Kolor to potężne narzędzie psychologiczne, które subtelnie zachęca do kupna produktu/usługi, odstrasza, denerwuje lub uspakaja potencjalnego klienta. Jako narzędzie marketingowe wykorzystywane jest na stronach WWW, na ścianach komercyjnych wnętrz, w logotypach, w materiałach reklamowych. Jego znaczenie determinuje kultura i język. Nie zawsze czarny będzie kolorem żałoby a biały niewinności.

Poniżej  przedstawiamy krótkie omówienie znaczenia podstawowych kolorów na półkuli zachodniej. Mamy nadzieję, że te informacje pomogą Państwu zdecydować, które kolory warto  wykorzystać w swoich projektach marketingowych.
naksxklxsmclksm

 

 

UNIWERSALNE KOLORY czyli "Trójca Święta"

 

SZARY/SREBRNY uznawany za praktyczny i ponadczasowy kolor, symbolizuje solidność, idealnie komponuje się z każdym żywym kolorem;

CZARNY
to symbol władzy, mocy, trwałości i wytrzymałości, inteligencji, elegancji, ale także zła, na zachodzie symbol żalu, dodaje powagi, wywołując przy tym silne emocje, nie należy używać go zbyt dużo, bo łatwo jest przytłoczyć nim potencjalnego klienta;

BIAŁY
to symbol czystości, niewinności, bezpieczeństwa, jest najbardziej neutralny w całym spektrum kolorów. W niektórych wschodnich częściach świata, biały wiąże się z żałobą.


PODSTAWOWE ŻYWE KOLORY- czyli "zestaw Google"

NIEBIESKI symbolizuje wytrwałość, niezawodność, mądrość, lojalność, w niebieskim biurze pracownicy są bardziej wydajni, to ulubiony kolor zdecydowanej większości ludzi, kolor niebieski pobudza nasz organizm do produkcji noradrenaliny - hormonu, który uspokaja, ale uwaga nie wszystkie odcienie niebieskiego mają taką funkcję;


ZIELONY
symbol wzrostu, płodności, natury; zieleń podobnie jak niebieski uspokaja, ciemna kojarzy się z konserwatywnym stylem zarządzania, męskością, bogactwem i pieniędzmi;

CZERWONY
w naturalny sposób przyciąga oko potencjalnego klienta i wprowadza go w stan ekscytacji, kojarzony z energią (nie należy z tym kolorem przesadzać, gdyż zbyt dużo czerwieni wzbudza agresję, jeden akcent wystarczy - czerwony krawat, krzesło, lampka, obraz, menu na stronie www), wywołuje silne asocjacje związane ze świętami, które aktywizują w mózgu uczucie miłości i chęć dawania (czerwone róże, Walentynki, Boże Narodzenie);

ŻÓŁTY to kolor słońca, symbol radości, aktywizuje wspomnienie dobrych czasów m.in. wspomnienia z wakacji, klient otoczony żółtym czuje optymistyczne wibracje w mózgu, który uwalnia więcej serotoniny, odpowiedzialnej za chemiczne poczucie szczęścia, wydobywa twórcze myśli,przyspiesza metabolizm, więc w gastronomii idealnie obudzi głód u potencjalnego klienta (pomarańczowy także), a co za tym idzie  zwiększy sprzedaż (logo McDonald's).

 

POZOSTAŁE KOLORY

RÓŻOWY szczególnie pastelowy podobnie jak niebieski i zielony uspokaja, kanalizuje agresję i łagodzi konflikty pracownicze;


POMARAŃCZOWY to najbardziej ekstrawagancki kolor, symbolizuje zabawę, ciepło, energię;

BRĄZOWY
to symbol niezawodności, stabilność, w końcu to kolor samej ziemi, idealnie wyraża to co naturalne lub organiczne.


ZŁOTY to symbol bogactwa i obietnica lepszych czasów, idealny w połączeniu z czernią lub bielą.

 

ŁĄCZENIE KOLORÓW - "zestaw Tęcza" czy "złoty środek Horacego"

Polecamy zestawienie kolorów ciepłych z zimnymi -  kontrastowe połączenie wniesie konkretny komunikat. Zbyt dużo kolorów czyli tzw.kiczowaty "zestaw Tęcza" (na ścianach, w logo, na stronie, w materiałach reklamowych) może wprowadzić szum komunikacyjny i spowodować, że klient  pogubi się w gąszczu barw, a decyzję zakupową odłoży na tzw. "później" - czego nikt z nas nie lubi (złota zasada to umiar, dlatego maksymalna ilość żywych kolorów to cztery). Podstawowe kolory to: czerwony, niebieski, zielony, żółty czyli "zestaw Google". Nazwałam go tak, odnosząc się do logotypu giganta wśród internetowych wyszukiwarek czyli GOOGLE - max 4 kolory.

Zachęcamy także do korzystania z monochromatycznej tonacji czyli jeden kolor w różnych odcieniach. Wzbudzi to na odbiorcy wrażenie minimalistycznego, czystego wizerunku. Miły dla oka okaże się cieniowany niebieski lub zielony w sąsiedztwie bieli. Wyrazista magenta w połączeniu z szarością i bielą będzie wodzić wzrok potencjalnych klientów na pokuszenie.  


Proszę uwierzyć - to nie przypadek, że zupy Campbell, Coca Cola, pralinki Rafaello, papierosy Marlboro wykorzystują te same kolory na swoich opakowaniach/ etykietach od lat. Czerwony, biały i czarny/opcjonalnie szary to genialne połączenie, które podświadomie buduje profesjonalny wizerunek, dlatego GRUPA DENIGMA  idąc tropem gigantów ubrała się w podobne barwy. Należy pamiętać, że kolor jest pierwszą rzeczą, jaką rejestruje nasz mózg trafiając na witrynę internetową, do biura, do sklepu, patrząc na nas, dlatego jego analiza i odpowiedni dobór jest niezbędny w procesie kreowania wizerunku.

Psychologia koloru to skomplikowana dziedzina badań, dlatego warto zaufać ekspertom. Analizujemy znaczenia kolorystyki w oparciu o wiedzę z psychologii, socjologii, marketingu, filozofii, etnologii. Badania jakościowe i wiedza ekspercka pozwalają nam osiągnąć pożądany efekt. Dzięki nam dokonają Państwo właściwego wyboru koloru wnętrza biurowego, identyfikacji wizualnej oraz materiałów reklamowych.  Pomożemy Państwu zrozumieć sens i harmonię kolorów w danej branży.

autor artykułu:

Dagmara Klekowska, psycholog biznesu

© 2012 GRUPA DENIGMA, wszelkie prawa zastrzeżone